La sfârşitul anului 2014, la intersecţia străzilor Cuza Vodă cu Bucureşti, a avut loc un accident de circulaţie. Unul banal, fără mari pagube materiale, ce se putea rezolva cu o înţelegere amiabilă, aşa cum se întâmplă în mii de cazuri. Însă, de ce simplu când se poate complicat, mai cu seamă că unul dintre conducătorii auto este magistrat la Tribunalul Teleorman. Subiectul coliziunii a fost tratat diferit de către două site-uri de ştiri on-line. În funcţie de interese. Şi de viziune. Din ambele postări, a rezultat că judecătoarea ar fi acceptat o înţelegere amiabilă, chiar dacă a susţinut că nu este vinovată şi a intrat în intersecţie pe culoarea verde a semaforului. Ca o paranteză, Gabriela Rotaru nu şi-a declinat în niciun moment calitatea de magistrat, ci a acţionat ca un cetăţean normal, gata să suporte consecinţele legii, în cazul în care poliţia constata că este vinovată.
De cealaltă parte, Ionuţ Gănescu, şoferul taxiului, a declarat că dreptatea este de partea sa, că şoferiţa a pătruns pe culoarea roşie a semaforului. Cum speţa nu s-a rezolvat cu vorba bună, s-a solicitat intervenţia poliţiei rutiere. După cercetările la faţa locului, efectuate prin ”deducţii şi interpretări” şi în urma declaraţiilor celor doi conducători auto, taximetristul a rămas cu buza umflată şi cu buzunarul gol. Şi fără permis, timp de 60 de zile. Adică fără loc de muncă.
Chezăşie în luarea deciziei de către poliţia rutieră din Alexandria stau imaginile surprinse de camerele de filmat ale primăriei, care ar fi arătat că taximetristul a intrat pe culoarea roşie.
Convins că adevărul este de partea sa, Ionuţ Eduard Gănescu a cerut în instanţă anularea procesului verbal de contravenţie. Primul termen al procesului a avut loc la Judecătoria Bolintin Vale, în data de 08.06.2015. Într-un an, a fost nevoie de 11 înfăţişări pentru ca judecătorii să se convingă cine are dreptate. S-a solicitat un raport de expertiză. Chiar şi diagramele semafoarelor inteligente din intersecţia respectivă. După îndelungi deliberări, a venit şi concluzia: conducătorii auto nu sunt vinovaţi. Culpa o are poliţia judeţeană, care a fost obligată să plătească 12 milioane de lei vechi reprezentând cheltuieli de judecată. Defalcat, 6 milioane de lei vechi pentru judecătoarea Rotaru şi tot atât pentru taximetristul Gănescu. Totodată, instanţa a anulat procesul verbal de contravenţie. Cât despre plata salariului în cele două luni în care taximetristul a rămas fără loc de muncă, şi nu din vina sa, aşa cum reiese din motivarea instanţei, nimeni nu scoate o vorbă. Poliţistul care a luat decizia de sanţionare, în mod ilegal, nu a primit nici măcar o mustrare. Cu alte cuvinte, poate să mai facă erori cu nemiluita căci nimeni nu-i va atinge epoleţii.
Şocant este ceea ce spune instanţa despre circumstanţele în care agentul de poliţie a luat decizia: ”Situaţia de fapt reţinută prin procesul verbal nu a fost stabilită pe baza propriilor constatări ale agentului de poliţie, ci a fost stabilită în urma unor prezumţii care nu au fost confirmate de probele administrate… Fapta nu a fost constatată, în mod direct, de către agentul de poliţie aflat în exerciţiul atribuţiilor de serviciu, ci s-a recurs la deducţii şi interpretări pentru a se stabili culpa”
Semafoarele inteligente din Alexandria sunt bombe vii…
În urmă cu mai mulţi ani, mult iubitul conducător al urbei, Victor Drăguşin, se lăuda cu inteligenţa dispozitivelor de semnalizare din Alexandria. Agerimea semafoarelor, lucrare realizată de UTI, o societate acuzată de corupţie, a costat municipalitatea miliarde de lei vechi. O bizarerie, vorba unui conducător auto care, glumind, a spus că până şi numărul lumânărilor puse pe drumul unui mort la groapă este mai mic decât cel al semafoarelor din municipiu.
Faptul că dispozitivele lui Drăguşin nu sunt atât de deştepte, ba, din contră, sunt adevărate bombe, reiese din expertiza cerută de instanţa de judecată. Iată ce spun magistraţii în motivarea deciziei: ”Expertul observă din diagrama semafoarelor că între secundele 53-56 şi 82-85 ale ciclului de semaforizare, acestea indică verde în acelaşi timp, pe direcţii perpendiculare, creând astfel stări perpendiculare… Expertul concluzionează că este posibil ca ambele autoturisme să fi pătruns pe culoarea verde a semaforului electric… Mai mult decât atât, chiar şi semaforul pentru pietonii care traversau strada Cuza Vodă indică tot culoarea verde!!!”.
Altfel spus, prin deducţii şi interpretări, putem concluziona că sistemul inteligent de semaforizare a fost, este şi va fi o mare ţeapă pe foarte mulţi bani. Încă de la început, lucrarea a iscat destule controverse şi suspiciuni. Într-o urbe cât o curea de lungă, sunt porţiuni în care se găsesc trei semafoare pe o distanţă de numai 250 de metri. Cine şi-a tras partea leului?, este întrebarea la care, mai devreme sau mai tărziu, vom găsi răspunsul.
M.D.