De curând, Grădiniţa cu program normal nr. 1, de la Şcoala Gimnazială Tătărăştii de Sus, a găzduit, în cel de-al doilea semestru, din acest an şcolar, două cercuri pedagogice: unul al învăţătorilor de la clasa pregătitoare şi celălalt al educatoarelor, toţi cei aproape 75 de participanţi venind de la unităţile şcolare din zona Alexandria.
Cele două activităţi metodico-educative au avut ca teme: „Dezvoltarea spiritului de cooperare, deziderat disciplinar şi transdisciplinar” (Clasa pregătitoare A-Clasa „Boboceilor”) şi „Exemple de bune practici privind abordarea integrată a activităţilor instructiv-educative din educaţia timpurie” (Grupa mare A-Grupa „Fluturaşilor”).
Astfel, tânăra înv. Diana-Maria Mihalache a susţinut la clasa pregătitoare o lecţie demonstrativă, din aria curriculară „Consiliere şi orientare”, la disciplina „Dezvoltare personală”, având ca subiect „Familia mea. Cooperarea în relaţiile cu ceilalţi”, iar prof. înv. preşcolar, Virginia Dumitrescu, a susţinut la grupa mare o activitate integrată cu tema „Călătorie prin Europa”.
Despre grădiniţa unde s-au desfăşurat activităţile demonstrative, putem spune că este o unitate şcolară modernă, bine gospodărită, cu săli de clasă spaţioase şi frumos pavoazate, dotată cu mobilier modern şi toate cele necesare unui învăţământ de calitate.
După o caldă primire a oaspeţilor, urmată de vizitarea grădiniţei şi şcolii primare de aici, anunţarea programului zilei metodice şi prezentarea unui scurt istoric al localităţii şi reţelei şcolare, de către prof. Aritina-Adriana Dumitrescu, directorul şcolii gimnaziale, membrii cercurilor amintite au asistat la inedite activităţi demonstrative, prin modul cum au fost pregătite, constituind un util schimb de experienţă.
În derularea scenariului didactic, la clasa pregătitoare, s-a avut în vederea identificarea copilului ca membru al familiei, recunoaşterea membrilor unei familii, cunoaşterea unor drepturi şi îndatoriri în familie. La preşcolari, fiind o lecţie de consolidare, s-a pus un accent deosebit pe dezvoltarea capacităţilor de cunoaştere şi înţelegere a realităţii înconjurătoare, urmărindu-se îmbogăţirea cunoştinţelor referitoare la sunete, litere, silabe şi propoziţii, precum şi câteva date generale despre semnificaţia zilei de 9 Mai-Ziua Europei şi Uniunea Europeană.
Pentru atingerea obiectivelor operaţionale propuse (cognitive, afective şi psihomotorii), cele două propunătoare au apelat la noile metode interactive de predare-învăţare, sarcinile didactice cu preşcolarii şi micii şcolari fiind realizate prin diverse metode, procedee şi mijloace didactice, bine alese, precum şi forme de organizare adecvate: frontal, individual, pe grupe sau în perechi.
Bine dirijate de către dăscăliţe, etapele lecţiilor au oferit copiilor prilejul să facă cunoştinţă cu noi noţiuni, permiţând chiar incursiuni în tainele şi altor discipline şcolare.
În completarea activităţilor demonstrative, Iulica Simionescu, prof. înv. primar, la Şcoala Gimnazială Tătărăştii de Sus, a prezentat referatul „Învăţarea prin cooperare-un plus de inovaţie”, iar Tatiana Ştefan, prof. înv. preşcolar, la aceeaşi şcoală, a susţinut referatul intitulat „Predarea integrată a activităţilor instructiv-educative în învăţământul preşcolar”.
Prezentându-se metode şi procedee concrete, folosite în munca la catedră, ambele referate tematice, bine documentate, au stârnit un viu interes şi o mare atenţie din partea colegilor de cerc.
Activităţile propuse în cadrul cercurilor au fost coordonate îndeaproape de către Mirela Măldăeanu (prof. înv. primar-Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul” Alexandria) şi Niculina Măldăianu (prof. înv. preşcolar-Grădiniţa cu program normal nr. 11 Alexandria), ambele responsabile de cerc, care, după aprecieri pozitive asupra lecţiilor asistate, în discuţiile purtate, ţin să amintească faptul că cercul pedagogic rămâne încă o formă eficientă de pregătire continuă, având ca scop perfecţionarea şi însuşirea măiestriei artei didactice de către toţi dascălii şcolii care slujesc în învăţământul preuniversitar.
Fiind o zi de mare sărbătoare internaţională, în încheiere, ca o plăcută surpriză pentru cei prezenţi, toţi copiii („Boboceii” şi „Fluturaşii”), au susţinut un frumos program artistic „Ziua Europei e şi ziua noastră”, compus dintr-un montaj literar-muzical şi un admirabil dans tematic, pe ritmurile melodiei „Odă Bucuriei”, aceasta fiind Imnul Uniunii Europene, compus de Ludwig van Beethoven, un mare compozitor german.
Leon Armeanca