11.9 C
Judeţul Teleorman
marți, mai 14, 2024

APELUL STRUCTURILOR ASOCIATIVE REPREZENTATIVE ALE REZERVIŞTILOR DIN SISTEMUL NAŢIONAL DE APĂRARE, ORDINE PUBLICĂ ŞI SECURITATE NAŢIONALĂ

Articole noi

Info TRhttps://infotr.ro
Stiri, reportaje, anchete si informații din Teleorman.

Situaţia politico-militară din vecinătatea strategică a României este complexă, tensionată şi imprevizibilă.

Pe acest fundal strategic, România se află intr-un dezechilibru relativ al potenţialului economico-militar faţă de nivelul care să-i permită să răspundă provocărilor unei posibile confruntări de tip convenţional şi/sau asimetric/hibrid, atât la nivel naţional, cât şi în context aliat.

Unul dintre elementele esenţiale ale puterii armate-resursa umană-a suferit în ultimele decenii modificări cantitative, calitative şi structurale, urmare a acţiunii mai multor factori interni şi externi.

Măsurile de restructurare a instituţiilor din Sistemul Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Securitate Naţională, întreprinse după integrarea României în NATO şi Uniunea Europeană, au condus la o creştere semnificativă a numărului rezerviştilor care au încetat raporturile de serviciu ca militari şi, totodată, la o scădere a mediei de vârstă a acestei categorii de persoane.

Implicarea tot mai consistentă, în ultimii ani, a militarilor români în teatrele de operaţii a determinat apariţia unei noi categorii de veterani, pe lângă cea a veteranilor de război, dintre care mulţi au încetat raporturile de serviciu ca militari.

Modificările legislaţiei privind segmentul socio-profesional al rezerviştilor militari, lipsite de coerenţa, consecvenţa şi predictibilitatea necesare, au creat şi vor accentua-în opinia noastră-o breşă între cele două componente de bază ale Sistemului, cea activă şi rezerva sa, de natură să submineze spiritul de corp al potenţialului uman şi aşa supus multor vicisitudini, inclusiv materiale.

Apelul Asociaţiilor noastre reflectă îngrijorarea cadrelor militare în rezervă şi în retragere, sentiment determinat de faptul că această stare de lucruri este de natură să afecteze grav capacitatea de apărare a ţării, să diminueze interesul pentru cariera militară, să determine militarii să părăsească sistemul militar, preferând valorificarea experienţei lor în alte domenii de activitate mai bine asigurate material şi financiar, în detrimentul potenţialului de apărare a ţării.

În ultimii ani, un număr impresionant de militari cu înaltă pregătire de specialitate şi funcţii de răspundere au trecut în rezervă, înainte de termen, generând slăbirea sistemului de apărare a ţării printr-o pierdere de competenţă militară, recuperabilă într-un interval de cel puţin 10 ani.

În context, ne îngrijorează şi modificările produse în legislaţia pensiilor militare de stat prin O.U.G. nr. 57/2015, O.U.G. nr. 59/2017 şi O.U.G. nr. 114/2018,

acte normative cu valoare juridică inferioară Legii organice nr. 223/2015, prin care s-a realizat discriminarea rezerviştilor militari, beneficiari ai pensiilor militare de stat, în raport cu pensionarii din sistemul public, prin îngheţarea aproape în totalitate a cuantumului pensiilor, care nu mai sunt indexate/actualizate decât cu rata medie a

inflaţiei. Aceasta se adaugă la discriminarea diferitelor categorii de pensionari militari care au îndeplinit aceleaşi condiţii de funcţie, grad, vechime, însă au cuantumuri diferite ale pensiei în funcţie de perioada când au ieşit la pensie, datorită modului inechitabil în care sunt incluse şi actualizate în baza de calcul aceste elemente: funcţie, grad, vechime şi sporuri.

Prin toate acestea, fără un motiv obiectiv şi rezonabil, se anulează compensaţiile oferite prin lege militarilor, pentru restrângerea unor drepturi fundamentale, impusă prin regulamentele şi statutele speciale restrictive pe perioada activităţii ca militari, poliţişti, funcţionari publici cu statut special.

Mai mult, pensionarilor militari le-a fost anulată şi pensia suplimentară, prin includerea sa în baza de calcul plafonată a pensiei de stat, deşi statutul juridic al acesteia este distinct.

Unele prevederi ale Legii nr. 223/2015 şi, mai ales, ale actelor normative ulterioare care au bulversat grav sistemul pensiilor militare de stat, generând numeroase inechităţi şi discriminări, au fost prezentate, în repetate rânduri, conducerilor Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Serviciului de Protecţie şi Pază, Comisiilor de Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă Naţională şi Comisiilor de Muncă ale Senatului şi Camerei Deputaţilor, preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi preşedintelui României. În scris şi prin reprezentanţi, am prezentat propuneri concrete de modificare a prevederilor legale deficitare şi argumente în susţinere.

Precizăm că aceste demersuri au fost promovate şi sunt susţinute de către toate structurile asociative reprezentative ale cadrelor militare în rezervă şi în retragere din Sistemul Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Securitate Naţională, semnatare ale Acordului-Cadru.

Apreciem că aspectele prezentate pot constitui vulnerabilităţi la adresa securităţii naţionale, dacă nu sunt operate corecţiile necesare.

Întrucât rezultatele scontate se lasă aşteptate, considerăm că factorii competenţi ar trebui să analizeze şi să soluţioneze disfuncţiile grave din sistemul pensiilor militare de stat în contextul problematicii de ansamblu a rezerviştilor militari, luând în considerare următoarele:

  • interesul naţional de întărire a Rezervei ca urmare a mutaţiilor de ordin
  • politico-militar din vecinătatea strategică a României şi a recentelor sale angajamente la NATO şi UE;
  • conectarea angajamentului de mărire a procentului din PIB destinat cheltuielilor militare şi la domeniul dimensiunii şi calităţii Rezervei;
  • participarea, într-o măsură mai mare, a reprezentaţilor Rezervei la elaborarea proiectelor actelor normative aferente sistemului de legi menţionate mai sus;
  • realizarea unui mecanism de lucru instituţional între reprezentanţii structurilor asociative ale rezerviştilor militari cu Preşedinţia, Parlamentul şi Guvernul pentru a crea posibilitatea acestora de a prezenta propuneri şi argumente în susţinere.

Cu încrederea că Apelul nostru va fi corect receptat, vă asigurăm de hotărârea membrilor structurilor asociative din Sistemul Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Securitate Naţională de a sluji şi apăra necondiţionat Ţara, aşa cum ne-am angajat prin jurământul militar.

AŞA SĂ NE AJUTE DUMNEZEU !

PATRIE, ONOARE, DEMNITATE !

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
spot_img
- Advertisement -spot_img

Recente

DANIEL BĂCANU-Primar Lisa. Cu o echipă de oameni bine instruiţi, comuna Lisa are viitorul asigurat

Daniel Băcanu, candidatul PNL pentru primăria Lisa, este unul dintre cei mai apreciaţi primari din judeţul Teleorman. Serios, onest...

Articole similare