Sub motto-ul ,,Educaţia este un vaccin contra violenţei!” ( E.J. Olmos), proiectul educational ,,Stop violenţei!” a demarat în Şcoala Gimnazială ,,Mihai Viteazul” şi se va derula pe tot parcursul anului şcolar, cu participarea tuturor cadrelor didactice şi a elevilor lor. Scopul proiectului este prevenirea şi diminuarea fenomenului violenţei din şcoală prin activităţi specifice vârstei şcolare, conştientizarea importanţei relaţiilor interumane bazate pe înţelegere şi acceptare.
Cauzele violenţei sunt multiple. De exemplu, lipsa de informaţie sau falsele informaţii, neglijarea copiilor, bullyingul în şcoli dar şi în spaţiile virtuale, mai ales că am efectuat şcoala online timp de trei semestre în perioada pandemiei de Covid-19 ( şi cine ştie ce ne mai rezervă viitoul?), plecarea părintilor la muncă în străinătate, dar şi întoarcerea lor rămânând fără locuri de muncă din cauza pandemiei, pierderea celor dragi răpuşi de Covid, diferenţele sociale, de etnie etc. Aşadar, pornind de la aceste cauze ne dăm seama că violenţa şi comportamentele agresive pot pleca chiar din familie, extinzând apoi comportamentele violente şi în mediul extrafamilial. De asemenea, comportamentele extrafamiliale se răsfrâng asupra membrilor familiei.
Prin consilierea copiilor, cât şi a familiilor acestora, să promovăm comportamente nonviolente, Să asigurăm un mediu de viaţă social armonios, liniştit, sănătos şi sigur pentru întreaga comunitate, conform standardelor europene.
Câteva dintre activităţile noastre au purtat denumiri generice specifice, iar activităţile au avut succes în rândul elevilor, familiilor lor, dar şi a comunităţii noastre locale. ,,Urmăm un model, suntem un model!”, ,,,Şcoala prieteniei”, ,,Cuvinte care înfloresc inimi” sunt câteva dintre activităţile coordonate de doamna consilier Simona Ruşanu, implicând cu succes învăţătorii şi diriginţii şcolii noastre, dar şi profesorul de sprijin Lazăr Petronela şi reprezentantul Poliţiei locale, domna Godu Crina.
Luna noiembrie a inclus şi ,,Săptămâna Educaţiei Globale”, ceea ce ne-a îndreptat atenţia asupra TOLERANŢEI, ca mod de stăpânire a emoţiilor negative, drepturile şi obligaţiile copiilor fiind încadrate în contextul pandemiei de Covid-19, dar şi în contextul democraţiei, uneori greşit înţeleasă de chiar membrii familiilor lor. Elevii s-au întrecut în a depista cauzele care duc la violenţele de orice tip ( verbale, non-verbale, fizice) şi au găsit mai multe forme de a tolera ceea ce aparent nu putem accepta, toate având soluţii în acceptare şi tolerare a celor care sunt diferiţi de noi. Poveşti terapeutice, afişe care includ integrarea au avut loc cu susţinerea cadrelor didactice coordonatoare: Ruşanu Simona-consilier şcolar; Ilie Sorin, Ivan Florentina, Măldăianu Mirela-P.I.P., clasele I; Tecşor Elena, Băjan Claudia, Purcărea Cristiana, Streche Delia-profesori diriginţi ai claselor a V-a, iar experienţele au fost oferite cu bucurie şi entuziasm tuturor. „Cel mai înalt rezultat al educaţiei este toleranţa.” Helen Keller
Proiectul nostru va continua cu ,,Roata emoţiilor”, activităţi propuse pentru lunile decembrie-ianuarie, perioada din an care ne solicită emoţiile la capacitate maximă, sărbătorile de iarnă aducând în prim plan ,,copilul din noi” care, uneori, copleşiţi de probleme, uităm să mai fim copii…
Să fim toleranţi, să nu ne pierdem speranţa, să fim iertători celor care ne greşesc, să iubim viaţa şi să-i dăm sens! Schimbarea vine din noi!
PROFESOR DE EDUCAŢIE PLASTICĂ,
PURCĂREA CRISTIANA-MIHAELA