Învăţăm împreună-O şcoală modernă prin învăţare digitală şi incluziune
Learning Together-A Modern School through Digital Learning and Inclusion
2022-1-RO01-KA122-SCH-000071548
Încercând alinierea la noile politici educaţionale globale şi din dorinţa de a oferi elevilor educaţie de calitate, în perioada 1 septembrie 2022-30 octombrie 2023 Şcoala Gimnazială Nr. 1 Poeni din judeţul Teleorman implementează proiectul Învăţăm împreună- O şcoală modernă prin învăţare digitală şi incluziune. cu numărul 2022-1-RO01-KA122-SCH-000071548. Proiectul a fost accesat în cadrul programului european Erasmus+, Acţiunea Cheie 1-Educaţie şcolară şi a fost finanţaţ de către Comisia Europeană prin Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale. Grantul obţinut pentru implementarea proiectului este de 30,875.00 EURO.
Strategia echipei de implementare a proiectului s-a construit în jurul satisfacerii a 3 nevoi fundamentale: nevoia de a selecta sau crea resurse de învăţare online,pentru a facilita învăţarea mixtă
(blended learning), dar mai ales nevoia de a adapta aceste resurse la cerinţele elevilor şi ale programei scolare; deprinderea si aplicarea unor tehnici si metode instructive, activ-participative, care să asigure participare egală, incluzivă a elevilor din grupuri sociale şi niveluri intelectuale diferite, dar şi a celor cu probleme comportamentale şi nevoi speciale sau care fac parte din grupuri vulnerabile; sporirea motivaţiei de invăţare a elevilor prin aplicarea unor tehnici şi metode de lucru
adaptate caracteristicilor socio-emoţionale, atât individuale cât si de grup, crearea unui mediu de invăţare sigur , pozitiv.
În acest context s-au conturat obiectivele proiectului:
O1.Îmbunătăţirea abilităţilor digitale ale cadrelor didactice şi ale elevilor, precum şi utilizarea şi aplicarea instrumentelor şi a materialelor digitale în scopul modernizării procesului educaţional;
O2.Deprinderea unor principii şi valori- cheie in inţelegerea conceptelor de incluziune si excluziune pentru a educa in mod eficient toţi elevii;
O3. Aplicarea competenţelor şi a tehnicilor necesare pentru a îndruma elevii cu scopul de a-şi descoperi, înţelege şi gestiona emoţiile atât în procesul instructiv cât şi în relaţie cu ei si cu ceilalţi;
O4.Asigurarea succesului şcolar prin implementarea tehnicilor şi conceptelor SEL (social and emotional learning) în învăţarea digital.
Pentru atingerea acestor obiective, 13 cadre didactice de la Şcoala Poeni, desemnate de o comisie de selecţie, participă la trei cursuri de formare profesională pe teme precum învăţarea digitală şi incluziunea, fac schimb de bune practici cu profesori din alte ţări europene, apoi utilizează rezultatele învăţării în scopul îmbunătăţirii activităţii didactice în şcoală şi a modernizării lecţiilor.
Două dintre cele trei cursuri de formare au avut loc în anul şcolar 2022-2023. ”Digital Wellbeing-a New Challenge for Teachers and Students” sau „Starea de bine digitală-o nouă provocare pentru profesori şi elevi” a avut loc la Roma, Italia, în perioada 28.12.2022-03.12. 2022. Cursul a fost furnizat de Europass Teacher Academy şi a vizat înţelegerea modului în care conceptul de economie a atenţiei modelează tehnologia digitală în forme care ameninţă starea de bine a utilizatorilor. Patru cadre didactice de la Şcoala Poeni au participat la activităţi, workshop-uri, discuţii, schimburi de experienţă cu scopul de a dobândi tehnici şi metode pentru dezvoltarea gradului de conştientizare a elevilor asupra pericolelor potenţiale în utilizarea tehnologiei.
Cursul ”Designing Inclusive Learning Environments (ILE) to Support All Students(DILES)“ sau „Crearea mediilor incluzive de învăţare pentru a sprijini toţi elevii” a avut loc la Atena, Grecia, în perioada 24.03.2023-29.03.2023, iar furnizorul de formare a fost Europass Teacher Academy. Cinci cadre didactive de la Şcoala Poeni au participat la dezbateri, workshop-uri, sesiuni de creare a planurilor şi proiectelor de activităţi cu scopul de a clarifica şi conceptualiza termenii din sfera procesului de incluziune. S-au mai urmărit identificarea barierelor care apar în calea sprijinirii tuturor elevilor, dezvoltarea competenţelor de adaptare a procesului instructiv-educativ şi de evaluare conform nevoilor elevilor, creşterea motivaţiei şi a interesului în lucrul cu elevii.
În perioada 16.10.2023-20.10.2023, alte patru cadre didactice vor participa la un al treilea curs de formare: ”Social and Emotional Skills in Digital Education“ sau „Abilităţi sociale şi emoţionale în învăţarea digitală” la Valencia, Spania, furnizor de formare-Anatolia Education.
Rezultatele obtinute la cursurile de formare sunt valorificate in activitatea şcolară de zi cu zi. De asemenea, de aceste rezultate şi de întreaga experienţă vor beneficia şi alte cadre didactice care vor participa la împărtăşirea metodelor si instrumentelor utilizate pentru modernizarea învăţării prin digitalizare şi incluziune şi la desfăşurarea activitatilor de follow-up, dar şi părinţii, prin consilierea acestora si a elevilor in legatură cu importanţa incluziunii si a dezvoltarii personale.