În perioada 2022-2024, Şcoala Gimnazială Nr. 2 Videle derulează şi coordonează la nivel european proiectul ”MY SCHOOL GIVES ME WINGS!” proiect de parteneriat pentru cooperare cu beneficiari multipli finanţat prin Programului ERASMUS+, 2022-1-RO01-KA210-SCH[1]000084213. Parteneri educaţionali în cadrul acestui proiect sunt Apeityo Gymansio Agros,Cipru şi Osnova Skola Darda, Croaţia. Scopul proiectului este acela de a contribui la crearea în şcolile participante a unui mediu şcolar incluziv, stimulativ pentru fiecare elev, caracterizat de existenţa unor relaţii interpersonale pozitive, a stării de bine, a empatiei, a toleranţei, a respectului. Obiectivele desfăşurării proiectului sunt: informarea elevilor participanţi cu privire la drepturile copilului, cunoaştere şi conştientizarea de către aceştia a fenomenului de bullying, formarea şi dezvoltarea competenţelor sociale şi civice prin organizarea şi desfăşurarea de activităţi educative extraşcolare şi non-formale.
Sub genericul ”My school bullying free zone”, în perioada 27-31 martie 2023, s-a desfăşurat prima activitate de învăţare transnaţională, găzduită de Apeityo Gymansio Agros, Cipru. Elevi şi cadre didactice din şcolile implicate în proiect au participat la activităţi de învăţare non-formale care au avut drept obiectiv , prevenirea şi combaterea fenomenului de bullying în rândul elevilor. Trecând peste barierele lingvistice şi culturale, elevii au desfăşurat activităţi în echipe transnaţionale, au realizat, afişe, postere cu mesaje antibullying, atât în format letric, cât şi postere digitale, au analizat şi discutat despre fenomenul de bullying reflectând asupra cauzelor, formelor de manifestare, efectelor acestuia, au identificat şi propus soluţii pentru prevenirea şi combaterea oricăror forme de discriminare, bullying, violenţă în mediul şcolar, dar şi extraşcolar, au amenajat în incinta şcolii un spaţiu al stării de bine şi al non-violenţei, prin realizarea unor picturi murale, au realizat şi intepretat mini-scenete având ca temă combaterea violenţei, promovarea toleranţei, a empatiei, a colaborării, a respectului. Fiind o ocazie de a învăţa unii din experienţa celorlalţi, profesorii din şcoala organizatoare au împărtăşit celorlalţi participanţi, exemple de metode şi activităţi pe care le desfăşoară pentru a construi la nivelul comunităţii şcolare un mediu incluziv şi non-discriminatoriu pentru fiecare elev. Pentru o mai bună cunoaştere şi spargerea barierelor culturale, elevii din toate cele trei ţări participante au prezentat un momente artistice inspirate din folclorul naţional.
Pe lângă activităţile de învăţare, programul a cuprins şi vizite educative şi culturale. Vizita în comunitatea locală, şi în satele din jur la diferiţi antreprenori locali, ne-a oferit ocazia să aflăm cum sunt valorificate resursele locale pentru dezvoltarea comunităţii, Agros fiind renumit pentru prelucrarea trandafirului şi realizarea de diferite produse din trandafir( cosmetice, alimente etc ), dar şi pentru cultivarea viţei de vie.Monumentele culturale, muzee locale, arhitectura locală, vizitele în capitala Nicosia şi în oraşul Limassol ne-au impresionat şi ne-au relevat o parte din cultura şi spiritualitatea poporului cipriot. Am avut alături permanent întreaga comunitate locală şi şcolară, autorităţi, părinţi, care au încercat să ne ofere o şedere cât mai plăcută în Cipru, astfel încât să ne întoarcem acasă cu un bagaj preţios de amintiri.
Erasmus + înseamnă învăţare altfel, deschide minţi, îmbunătăţeşte calitatea vieţii, schimbă vieţi. Cele 5 zile de activităţi au reprezentat o ocazie pentru elevii participanţi de a îşi forma şi dezvolta diferite competenţe precum: competenţe de comunicare, sociale, civice, digitale, sensibilizare şi exprimare culturală, a învăţa să înveţi. A fost o ocazie de a ne convinge că diversitatea nu trebuie să ne separe, ci să ne apropie şi să ne îmbogăţească. Erasmus + înseamnă să dai mai departe, astfel că elevii şi profesorii participanţi vor împărtăşi în perioada imediat următoare întregii comunităţi şcolare experienţa avută şi vor contribui la realizarea produselor finale ale proiectului, colţul Erasmus+, revista proiectului, care îşi propun să promoveze activităţile şi creaţiile elevilor implicaţi în proiect. Ne dorim ca mesajul proiectului, o şcoală fără violenţă, fără bullying, să ajungă la cât mai mulţi elevi. De asemenea, materialele şi activităţile realizate vor fi promovate şi pe platforma ESEP, ca o sursă de inspiraţie şi un exemplu de bună practică şi pentru alte şcoli care doresc să deruleze activităţi similare.
Material realizat de Iorga Marinela Monica,
Ambasador Erasmus, Ambasador eTwinning
Finanţat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere şi opiniile exprimate aparţin, însă, exclusiv autorului (autorilor) şi nu reflectă neapărat punctele de vedere şi opiniile Uniunii Europene sau ale Agenţiei Executive Europene pentru Educaţie şi Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană şi nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.