La sfârșitul lunii iulie, la Colegiul Național ,,Al. I. Cuza” din Alexandria a avut loc prima întâlnire cu iubitorii de teatru ai urbei noastre, copii, tineri și adulți, premergătoare evenimentului mult așteptat, IDEO IDEIS-FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU TÂNĂR, ajuns la a 16-a ediție.
,,Hai să vorbim despre educație!”
Despre educația non-formală/educația alternativă și de ce este ea importantă, cum poate să contribuie la dezvoltarea unei comunități, atât din punct de vedere cultural, dar și economic s-a discutat liber avându-i ca invitați pe Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Luminița Vilae, profesoară în cadrul Liceului Tehnologic Nr. 1 din Alexandria și coordonatoare a trupei de teatru Alter Ego, participantă în cadrul FNTT Ideo Ideis, Silvia Guță, directoare a departamentului de Dezvoltare Comunitară din cadrul Ideo Ideis și fondatoare a programului de ateliere Art&Play, dedicat exclusiv comunității din Alexandria și Ana Maria Marinescu-Pălăduș, vice-președinte al Asociației REPER 21 și coordonator al proiectului ”Orașe reziliente, sustenabilitate economică și culturală”.
Educația alternativă se desfășoară pe tot parcursul vieții, la școală se urmează un curriculum, o programă. În formarea copiilor vin palatele copiilor, bibliotecile, muzeele etc. Despre teatru, doamna profesor Luminița Vilae spunea că ,,Totul se face cu disciplină. Pe moment, elevii nu realizează beneficiul, dar spre finalul liceului, elevii sunt total transformați. Au libertate de exprimare, implicare, determinare. Vin la repetiții și se vede progresul: timiditatea dispare, abilități de comunicare, curaj, spirit organizatoric, punctualitate, dezvoltare personală. Au o strălucire în ochi, nu spun niciodată ,,nu!”. Indiferent de domeniile alese de ei, emoțiile vor rămâne, dar și determinarea!” Spre exemplificare, Mădălin, fost elev al doamnei profesor, dar și fost component al trupei ,,Alter Ego”, ne-a vorbit despre experiența lui la festival în 2019. Considera că trupa a fost a doua familie, că doamna profesor a fost o a doua mamă și că și-ar da cinci ani din viață să mai facă parte din trupă. Mădălin: ,,Sunt din mediul rural. Prietenii, familia au reacționat negativ ,,Ce teatru? Ce, ești actor?” În clasa a IX-a m-am blocat în fața clasei când a trebuit să spun câteva lucruri despre mine. În clasa a XII-a eram deja în trupă, am jucat în ,,Steaua fără nume”. Eram ca un tiran cu colegii, repetam de la 7,00-13,00, la liceu, îmi doream ca totul să fie perfect, inclusiv decorurile. Părinții mei nu erau de acord, după repetiții mergeam la muncă, dar am avut susținerea doamnei profesor. Am dobândit abilitatea de a vorbi în fața oamenilor, de a argumenta un discurs, de a pune cap la cap toate ideile și am reușit să mă integrez în societate mai ușor.”
Domnul Cristache Iulian a spus că se fac eforturi pentru a se implementa ideea de educație non-formală în școli. La clasele a V-a și a VI-a, dar și a IX-a și a X-a, la decizia școlii, se vor introduce ore de teatru. Că depinde și de profesori și de modul în care ei își doresc să le insufle elevilor dragostea pentru teatru, pentru a se descoperi și a reuși să interacționeze cu elevii, iar elevii să muncească în echipe, deprinderi formate din trupa de teatru care să-i ajute să se dezvolte personal, dezvoltarea să fie continuă, pe tot parcursul vieții. De asemenea, școala și societatea sunt reprezentate de copii. Ei sunt viitorul țării.
Despre ,,Art&Play”, Silvia Guță a spus că e un program implementat ca atelier de dezvoltare personală pentru adulți. De asemenea, România are cea mai mică pondere de implicare în a învăța câte ceva. Ateliere pentru consilierea părinților au existat de la început, în 2013, colegele de master care au ținut cursul având doar cinci participanți. La ateliere, în primii ani participau în jur de 3o oameni, iar acum, în jur de 300. Ne-a vorbit de cele trei categorii de dezvoltare personală: explorare personală, arte și meserii, integrare și orientare. Aceste nevoi sunt satisfăcute în școli prin implicarea trio-ului: elev-părinte-profesor. Aceștia trebuie să conlucreze. Indiferent de vârstă, au și drepturi, dar și obligații. Elevii au nevoie de a fi ascultați. Ei nu pot face doar ceea ce li se spune, au nevoie de motivație, de implicare, de repere care să-i ambiționeze. Viața este o luptă continuă, este o învățare continuă. Eșecul poate reprezenta o formă de a relua de la capăt, cu putere, ceea ce îți dorești de la viață. Educația non-formală are capacitatea de a se plia pe nevoile oamenilor, starea de bine, ceea ce ne face plăcere cu adevărat, ceea ce ne dorim cu adevărat. Silvia a precizat și faptul că acest festival se realizează de 16 ani cu autofinanțare, actorii profesioniști și toți invitații neprimind salariu.
Dialogul cu cei din sală a fost permanent, cele mai pertinente propuneri fiind ale doamnei profesor Vișan Rozalia ,,Să mergem spre elevii din mediul rural! Să-i vedem în mediul lor, ceea ce fac, ce îi determină să abandoneze școala?” De asemenea, propune să se înființeze trupe de teatru cu profesori, la nivel de oraș, cursuri de perfecționare în week-end pentru profesorii care doresc să predea teatrul, iar Ideo Ideis să fie promovat chiar și la grădiniță, în școli primare, gimnaziale. Referitor la trupele locale care au participat la festival, să se meargă în localitățile elevilor-actori și să se joace piesele chiar în fața părinților, famliilor lor, membrilor comunităților din care ei provin.
Toți cei prezenți s-au înscris la atelierele propuse de organizatori în perioada 10-15 august, festivalul fiind așteptat cu mult interes de către întreaga noastră comunitate. Organizatorii îi invită pe toți să participe, iar întreaga comunitate să-și scrie povestea!
PROFESOR DE EDUCAȚIE VIZUAL-PLASTICĂ,
VOLUNTAR ÎNSCRIS LA TREI ATELIERE, FESTIVAL 2021
PURCĂREA CRISTIANA-MIHAELA